Deel 3: een kijkje binnen de PMT

Lars, 8 jaar komt bij de PMT omdat hij snel boos wordt en dan kinderen in de klas gaat slaan of met spullen gaat gooien.

Binnen de PMT gaan we onderzoeken hoe hij is in het contact, hoe hij reageert op bewegingsspelen, hoe hij met verschillende emoties omgaat en of hij deze kan voelen en uiten.

Vandaag doen we ‘het spel zonder regels.’ We hebben allebei een blokje die we om moeten krijgen bij de ander en er is een bal in het spel. Eén regel is als je een regel wilt maken, dan moet je op de bank gaan staan en vertellen wat je zou willen en dan gaan we samen overleggen. We hebben het al vaker over de thermometer gehad. De thermometer van groen, oranje en rood. Groen dan voelt hij zich goed, ontspannen. Oranje begint er wat spanning in zijn buik te komen en wordt hij stiller. En rood wordt hij heel boos en kan hij gaan slaan of met spullen gaan gooien. ´Als je iets niet zo fijn of leuk vindt, kan je dit beter zeggen,’ zeg ik tegen hem. ‘want anders ga je steeds meer van oranje naar rood en dan word je ineens heel boos.´

Ik leg mijn blokje in een hoekje neer waar hij ingebouwd staat met spullen en het erg lastig is om hem om te gooien. Lars zet hem netjes in het midden van de ruimte neer. Hij kijkt naar mijn blokje, trekt een frons maar zegt niets. Vervolgens starten we met het spel. Hij gaat voetballend naar mijn blokje toe en doet heel hard zijn best om mijn blokje om te krijgen. Hij gooit al zijn energie erin. Dan pak ik de bal met mijn handen op en loop naar zijn blokje en tik zijn blokje om. Hij kijkt verrast en weer wat fronsend tegelijkertijd, en zegt: huh, huh, mag dit? Ik vraag aan Lars: he lars, weet jij waar je nu zit op de thermometer? Groen, oranje of rood? Ik zie aan de buitenkant bij jou een frons op je hoofd en hoor je soms wat zuchten. Wat gebeurt er aan de binnenkant bij jou? Ik geef hem emotiekaarten waar hij uit kan kiezen. Hij legt de emotiekaartjes neer bij het gevoel wat hij op dit moment ervaart. ´oh, ik zie dat je je een beetje blij voelde en een beetje spanning’, zeg ik. ‘Wat goed van je dat je dit weet en laat zien aan mij. Weet je ook waardoor dit komt? Was dat toen ik de bal in mijn handen pakte en jouw blokje omgooide?’ ´Ja´, zegt hij stilletjes. ´Wat kan je dan ook alweer doen?´ Ik help hem en benoem: ‘dan kan je in dit spel een regel maken.’ ´Oh ja´, zegt hij nog steeds wat afwachtend. Weet je wat een regel zou kunnen zijn waardoor het spel leuker wordt voor jou? ‘Ja, niet meer de bal met je handen vastpakken.’ ´Heel goed, ga maar op de bank staan en zeg maar: ‘ik wil een regel maken´. Lars doet dit en kijkt daarna erg tevreden.

Dit is een voorbeeld hoe we spelenderwijs oefenen met het bewust worden van lichaamssignalen bij verschillende emoties en wat je dan kan doen om het anders aan te pakken. Lars in dit voorbeeld, slikt heel vaak dingen in, hij vindt iets niet fijn, maar laat het gaan, toch stapelt het in hem op en uiteindelijk ontploft hij en slaat hij zelfs kinderen. Binnen de PMT leert hij zijn lichaamssignalen in groen, oranje en rood te herkennen en oefenen we hoe hij in oranje er al voor kan zorgen dat hij weer richting groen kan gaan. Van daaruit maken we de koppeling naar het dagelijks leven, bijvoorbeeld: wat zou je op school kunnen doen als je in oranje zit?